Vysokozdvižné vozíky

MÁTL & BULA, spol. s r.o., 664 61 Rajhrad u Brna, Stará pošta 750
tel. 547 424 424, info@matl-bula.cz, www.matl-bula.cz
vybírejte zde

Vysokozdvižný vozík

Chtěli bychom vás seznámit s druhy vysokozdvižných vozíků, modifikacemi, přídavnými
zařízeními a doplňky umožňující jejich širší využití. V současnosti naše společnost zajišťuje jak prodej
vozíku, leasing,školení řidičů, servis vozíků, prodej náhradních dílů, technické prohlídky
vysokozdvižných plošin, tak i bazar s prodejem použitých vozíků, půjčovnu vozíků
a ostatní služby s tímto související.

Pohon vysokozdvižných plošin

Pro prostředí, ve kterém jsou vozíky používány, se využívá pohonu dieselového, LPG
a elektrického. Někdy je možná kombinace pohonu LPG a benzínu, druh se volí
přepínačem. Vozíky pohybující se po venku používají nejvíce pohon dieselový,
vozíky pohybující se většinou venku a občas ve skladu používají většinou pohon
lpg.
 
Vozíky, pohybující se většinou ve skladech a jen občas venku, používají s výhodou pohon elektrický. Elektrický vysokozdvižný vozík je rovněž nejlevnější, a to až o polovinu oproti ostatním dvěma. Nevýhodou je jen to, že je nutno hlídat nabití baterie a během nabíjení je vozík nepoužitelný. Toto je ale řešitelné, druhou baterií. Zatím, co jedna jezdí, druhá se nabíjí.

Další rozlišení vozíků se spalovacím motorem je na skladové a terénní. Terénní vozíky jsou většinou při stejné nosnosti větší než vozíky skladové, a to z důvodů lepší stability. Rovněž bývají vybaveny uzávěrkou diferenciálu a do velmi špatného terénu i pohonem 4x4, všech kol. Novinkou posledních let je i používání tříkolových terénních vozíků, a to zejména u nosnosti kolem 2 t.

Čtyřcestné vozíky

Další vymožeností dnešní doby je čtyřcestný vysokozdvižný vozík, který je postupně nahrazován dalším druhem vysokozdvižných vozíků, a to vozíků bočních. Tyto sloužily pro přepravu dlouhých břemen, ale nástupem vozíku čtyřcestných je možné s výhodou přepravovat jak břemena dlouhá, tak i krátká, neboť tyto vozíky mohou jezdit ve všech 4 směrech a zatáčet dokonce kolem svého středu. Průkopníkem těchto vozíku je značka Combilift se svým tvůrcem Ing. Mofetem, který uplatnil své zkušenosti, ze svých dřívějších aktivit s tříkolovými závěsnými terénními vozíky zn. Mofett. Tyto vozíky lze zavěsit zezadu za nákladní automobil, tak aby byly kdykoliv k dispozici.

Zvedací zařízení

Všechny vozíky mohou být vybaveny zvedacím zařízením s různým zdvihem, a to dle podmínek výšky skladu a požadavků na výšku skladovaného materiálu. Standardní výška zdvihu bývá kolem 3m a zvedací zařízení dvojrámové - duplex.

Při požadavku na výšky zdvihu nad cca 4m, se již používá trojrámové zvedací zařízení, tedy triplex. Nejvyšší výška pro zdvih vyskozdvižným vozíkem bývá kolem 12m, s ohledem na bezpečnost. K takovým zdvihům bývají využívány zejména vozíky skladové s bočním posedem obsluhy, tzv. stackery, nebo též vozíky kloubové, které mohou být vybaveny i spalovacím motorem, oproti hackerům, které mají pohon elektrický a malá kolečka pro pohyb na hladké rovné podlaze. Kloubové vozíky mají větší kola a mohou tedy jezdit i venku. Jejich neposlední výhodou je i to, že jim postačuje k zakládání beden do regálu jen ulička o něco málo širší než 2m. Představitelem těchto vozíků je např. značka Aisle Master (mistr uliček).

Příslušenství pro vysokozdvižné vozíky

Každý vozík je možné dovybavit pro jeho pohodlnější, nebo univerzálnější využití rovněž různými přídavnými zařízeními. Počínaje nejzákladnějším, což je např. boční posuv vidlí - dnes je možné jej zastavět i rovnou do konstrukce zvedacího zařízení a zabránit tak nežádoucímu posunutí težiště a tím potažmo i snížením nosnosti samotného vozíku, je to tzv. integrovaný boční posuv. Boční posuv se využívá, jak už název napovídá, k posunutí obou vidli současně a korigování nepřesnosti při najížděni do bedny či palety, ale i např. k natlačení beden na sebe a tím i lepšímu využití místa jak ve skladě, tak na nákladním autě.

Vylepšeným bočním posuvem je tzv. pozicionér s posuvem, který umožňuje jak posouvat obě vidle a vzdalovat je tak od sebe, tak i využívat funkci bočního posuvu. Další zařízení které  je možné používat jsou např. prodloužené vidle (vidlice), které se dají nasunout na stávající vidle a ty tak prodloužit např. na 2,5 a nakládat, nebo skládat tak břemena až na druhou stranu ložné plochy nákladního auta, nebo vozit dvě bedny zároveň. Rovněž je možné vozík vybavit teleskopickými vidlemi pro hydraulické vysunutí, nebo zasunutí vidlic (zkrácení nebo prodloužení), z místa řidiče.

Jiná další zařízení jsou např. montážní plošina, jeřábový závěs, nosič sudů a to jak závěsný, tak čelní, hydraulická lopata, otočné vidle (umožňují vysypávat bedny do boku), hydraulické svěrací čelisti (pro uchopení balíků, nebo jiných břemen z boku ) a to  jak pro  válcové, tak i hranaté tvary břemen, sněhové radlice (pluhy), a to jak hydraulické s možností natáčení plynule na obě strany, tak mechanické pro ruční nastavení úhlu shrnování sněhu, hydraulické odsunovače nákladů umožňující složit břemeno z vidlí na zem bez nároku na paletu, nosné trny (pro převoz trubek, koberců, nebo jiných svitků atd.),  různé přidržovače nákladů pro převoz např. dřeva apod..  Těžkotonážní vozíky nad cca 20t nosnosti lze např. vybavit adaptéry na převoz kontejnérů.

Zakázkově lze dovybavit vozíky např. i kamerovým systémem pro sledování přesné polohy vidlí při zvedání do velkých výšek apod. Další doplňky, které se jsou oblíbené v provozu vysokozdvižných vozíků a lze jimi dovybavit vozík jsou např. vytápěné kabiny, nebo jen lehké kabiny s pevným čelním sklem a průhledným opláštěním z plachtoviny pro ochranu obsluhy před klimatickými vlivy.

Pneumatiky, které používají vysokozdvižné vozíky jsou dnes s oblibou nahrazovány superelastickými koly (plnopryžemi), které zvyšují spolehlivost mobility vozíků před možnými defekty oproti poškozením běžných pneumatik.

Katalyzátory výfukových plynů se rovněž hojně využívají zejména u starších vozíků, ke zmírnění obsahu škodlivin vyfukovaných do ovzduší. Proti vzniku požáru lze rovněž vozíky vybavit lapačem jisker. Do výbušného prostředí je možno vozík upravit speciální technologií a systémem splňujícím příslušné bezpečnostní normy.

Informace o jiné skladovací a manipulační technice můžete najít např. na stránkách www.matl-bula.cz/manipulacni-technika

Galerie vysokozdvižných vozíků

Vysokozdvižný vozík
Vysokozdvižný vozík při práci
Vysokozdvyžné vozíky 01
Vysokozdvyžné vozíky 02
Vysokozdvyžné vozíky 03
Vysokozdvyžné vozíky 04
Vysokozdvyžné vozíky 05
Vysokozdvyžné vozíky 06
© 2011  |  MÁTL - BULA, spol. s r.o.  |  Stará pošta 750, 664 61 Rajhrad u Brna  |  +420 547 424 424  |  info@matl-bula.cz